Akademicki savoir-vivre

Data: 22.01.2025 Kategorie: Informatorium
Koleżanki i Koledzy,
przynależność do społeczności akademickiej wymaga od każdego z nas odpowiedniej kultury osobistej, a także właściwych postaw oraz stosownego do sytuacji zachowania.
W związku ze zbliżającą się sesją egzaminacyjną przygotowaliśmy dla Was kilka wskazówek – warto wdrożyć je w życie, aby prezentować się jako osoba poważnie traktująca Uczelnię i studia, a także kierująca się szacunkiem wobec innych osób. Zachęcamy do lektury.
Akademicki savoir-vivre
  1. Niezależnie, czy przychodzisz na zajęcia czy egzamin, istotne jest, aby ubiór był czysty – odzież może sugerować o naszym stosunku do otoczenia, a odsłanianie zbyt dużo może stawiać innych w niekomfortowej sytuacji. Oczywiście, na zajęciach możesz pozwolić sobie na bardziej swobodny styl niż na egzamin/obronę, jednak należy pamiętać, że ubiór to komunikat niewerbalny, który wysyłasz do studentów i pracowników Uczelni.
  2. W bezpośrednich kontaktach z pracownikami zwracaj się zawsze z użyciem właściwego tytułu naukowego lub funkcji:
  • do osoby posiadającej stopień naukowy profesora lub doktora habilitowanego zwracaj się: „Pani Profesor” lub „Panie Profesorze”,
  • do osoby posiadającej stopień naukowy doktora użyj zwrotu: „Pani Doktor” lub „Panie Doktorze”,
  • do osoby posiadającej tytuł zawodowy magistra zastosuj formę: „Proszę Pani” lub „Proszę Pana”.

Natomiast do osób pełniących funkcje kierownicze należy zwracać się, używając następujących określeń:

  • w rozmowie z Rektorem lub Prorektorem zwracaj się: „Panie Rektorze”,
  • do osób pełniących inne funkcje kierownicze użyj formy: „Panie Kanclerzu”, „Panie Kierowniku”.

A zatem, jeśli pracownik Uczelni posiada stopień naukowy profesora i jednocześnie jest Rektorem – mówimy: „Panie Rektorze”.

  1. W korespondencji mailowej warto przestrzegać poniższych zasad:
  • należy korzystać wyłącznie z poczty studenckiej, a nie prywatnej,
  • każda wiadomość elektroniczna powinna mieć krótki i zrozumiały tytuł,
  • mail musi rozpoczynać się od zwrotu grzecznościowego  „Szanowna Pani/Szanowny Panie” (wraz z tytułem, jaki przysługuje adresatowi) i kończyć zwrotem „Z wyrazami szacunku” lub „Z poważaniem”,
  • nie stosuj zwrotu „Witam!" – ta forma nie jest uznawana za uprzejmą, co więcej używając jej stawiamy się wobec adresata wiadomości w pozycji wyższości,
  • jeśli masz problem z ustaleniem stanowiska lub stopnia/tytułu adresata, możesz skorzystać ze zwrotu: „Dzień dobry”, przy czym należy pamiętać o zastosowaniu tej formy, pisząc także wieczorową porą,
  • na końcu wiadomości powinien znaleźć się Twój podpis (stopka), który  zawiera Twoje dane: imię i nazwisko, kierunek, rok i tryb studiów. Pamiętaj, aby aktualizować go na początku każdego roku akademickiego,
  • obowiązkowo należy zadbać o poprawność językową e-maili, tj. stylistykę, ortografię, interpunkcję.
  1. Punktualność jest wyrazem szacunku dla innych. Na umówione spotkania i zajęcia przychodź o czasie. Spóźnienia mogą prowadzić do dezorganizacji pracy całej grupy. W przypadku spóźnienia zajmij najbliższe wolne miejsce. Jeśli prowadząca/y nawiąże z Tobą kontakt wzrokowy, wystarczy, że skiniesz  głową i cicho przeprosisz, bez wdawania się w wyjaśnienia, chyba że zostaniesz zapytana/y o powód spóźnienia.
  2. Podczas zajęć nie korzystaj z telefonu komórkowego – wyłącz go lub wycisz.
  3. Wychodzenie w trakcie zajęć możliwe jest wyłącznie w wyjątkowych okolicznościach – nie należy nadużywać takich sytuacji.
  4. Pracownicy dydaktyczni wyznaczają godziny konsultacji, a ich wykaz znajduje się na stronie internetowej danej Katedry. Podczas konsultacji możesz zaliczyć nieobecności, poprosić
    o dodatkowe wskazówki.
  5. Szanowanie innych jest fundamentem współistnienia w naszej akademickiej społeczności. Pamiętajmy, aby traktować każdą osobę z godnością, niezależnie od jej płci, koloru skóry, wyznania, orientacji seksualnej czy poziomu sprawności. Różnorodność jest siłą, która wzbogaca nasze doświadczenia, a otwartość na nią świadczy o dojrzałości i kulturze osobistej. Dbajmy, aby nasze słowa i zachowania nie krzywdziły innych, a także uczmy się dostrzegać i doceniać to, co wyjątkowe w każdym człowieku.
  6. Feminatywy stają się coraz powszechniejsze, jednakże nie każda pracująca w Uczelni kobieta życzy sobie, aby stosować wobec niej żeńskie przyrostki w nazwach stopni i funkcji. Warto zwrócić uwagę na zapisy umieszczone na tablicach przy wejściu do pomieszczenia i w stopce wiadomości e-mail.
  7. Na terenie naszej Uczelni obowiązuje kultura języka, nie używaj zatem wulgaryzmów.
  8. Przemieszczając się komunikacją miejską, należy powstrzymać się o opowiadania o kimś
    z imienia i nazwiska lub też przytaczać historię w taki sposób, który jednoznacznie wskazuje na konkretną osobę. Ponadto, należy zadbać, aby każdy czuł się komfortowo, a zatem:
  • wchodząc do środka komunikacji nie oblegaj wejścia/wyjścia – ułatwi to wsiadanie/ wysiadanie innym,
  • w autobusie warto trzymać plecak w rękach dla własnego bezpieczeństwa, dodatkowo zwiększysz w ten sposób przestrzeń dla innych podróżujących.
Życzymy wszelkiej pomyślności podczas sesji egzaminacyjnej!
Ze studenckim pozdrowieniem

Galeria zdjęć

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"